• صفحه اصلی
  • مقالات
  • بتن

بتن ریزی در هوای بارانی | تکنیک‌های گوناگون برای حفظ کیفیت بتن در هنگام بارش باران

خطرات هوای بارانی بر فرایند بتن ریزی و کیفیت سازه‌های بتنی

بتن ریزی در هوای بارانی یک از دشوارترین روش‌ها در اجرای سازه‌های بتنی است. شما در این حالت باید به دستورالعمل‌های گوناگون توجه کنید و فاکتورهای مختلف را مدنظر داشته باشید. هوای بارانی و شرایط محیطی گوناگون می‌توانند خیلی سریع بر کیفیت بتن و روند اجرای آن تاثیر بگذارند و پروژه را با شکست مواجه کنند. معمولا مجریان پروژه با در نظر گرفتن پیش‌بینی‌های هواشناسی فرایند بتن‌ریزی در هوای بارانی را به تعویق می‌اندازند، اما اگر امکان این کار وجود نداشته باشد باید اقدامات لازم را انجام دهید. در این مطلب با نکات بتن ریزی در هوای بارانی و ویژگی‌های مختلف آن آشنا می‌شویم.

بتن ریزی در هوای بارانی

تاثیر هوای بارانی بر بتن‌ریزی

به طور کلی بتن نیازمند اختلاط دقیق ترکیبات مختلف با یکدیگر است و بهم خوردن این توازن می‌تواند اثر منفی بر کیفیت آن بگذارد. یکی از این مواد حیاتی آب است و بارش باران میزان آن را به طور مستقیم تحت تاثیر قرار می‌دهد. بارندگی نسبت آب موجود در بتن را افزایش خواهد داد و بر عملکرد و کارایی بتن تاثیر منفی می‌گذارد. فرایند بتن‌ریزی را می‌توان به سه مرحله پیش از گیرش اولیه، بیشت گیرش اولیه و نهایی و پس از آن تقسیم کرد و بارندگی هر سه مرحله را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در ادامه تاثیر هوای بارانی بر فرایند بتن‌ریزی را با هم بررسی می‌کنیم.

پیش از گیرش اولیه

بارش باران طی سی دقیقه ابتدایی فرایند بتن‌ریزی سبب آب‌افتادگی و شسته شدن سیمان می‌شود. در نتیجه این رویداد زمان گیرش اولیه بتن تغییر می‌کند و دیگر خبری از مخلوط همگن و بتنی نخواهد بود. این شرایط می‌تواند سبب ایجاد ترک‌های انقباضی شود و مقاومت بتن را تا حد زیادی کاهش دهد.

بین گیرش اولیه و گیرش نهایی

بارش باران در فاصله 30 دقیقه تا 60 دقیقه پس از بتن‌ریزی تاثیر چندانی بر روی آن نخواهد داشت. در این بازه زمانی بتن حالت ژله‌ای دارد و قطرات باران مقاومت بتن را کاهش نمی‌دهند. با این وجود در صورتی که شدت بارندگی زیاد باشد باید حتما با پوشش‌های خاص از سطح بتن حفاظت کرد.

پس از گیرش نهایی

بارش باران پس از گیرش نهایی بتن تاثیری بر فرایند نخواهد داشت. در این شرایط بارش باران مختصر برای بتن مفید است و موجب عمل‌آوری آن می‌شود. شما می‌توانید در صورت بارندگی شدید و برای حفاظت از سطح بتن در مقابل تخریب از پوشش‌های پلاستیکی و محافظ استفاده کنید.

بتن ریزی در هوای بارانی

بهبود شرایط بتن ریزی در هوای بارانی

بتن ریزی در هوای بارانی با پوشش محافظ می‌تواند شرایط را برای ادامه پروژه مهیا کند. بسیاری از پیمانکاران در صورت مرطوب یا بارانی بودن هوا از شرکت‌های بتن می‌خواهند تا اسلامپ کمتری را به کار ببرند، به این ترتیب رطوبت پایین آن با استفاده از آب باران و رطوبت جبران خواهد شد. از دیگر اقدامات لازم که شرایط را برای بتن ریزی در هوای بارانی بهتر می‌کند پاکسازی و تخلیه آب از روی بتن قبلی و درزهای موجود روی آن است. ایجاد شیب و زه‌کشی مناسب نیز به تخلیه سریع‌تر و آسان آب کمک می‌کند تا شاهد شسته شدن سطح آن نباشیم.

در صورت بی‌توجهی به این موارد باران می‌تواند تاثیرات منفی زیر را بر روی سازه‌ها داشته باشد:

  • کاهش کارایی و عملکرد بتن
  • افزایش زمان گیرش بتن
  • کاهش مقاومت سازه بتنی در برابر انواع تنش‌ها
  • ترک‌خوردگی سطح بتن
  • پوسته‌پوسته شدن سازه‌های بتنی

نکات مهم بتن ریزی در هوای بارانی

مهمترین نکات هنگام بتن ریزی در هوای بارانی

اجرای فرایند بتن‌ریزی در شرایط جوی ناپایدار و بد نیازمند رعایت برخی نکات مهم است. شما باید با توجه به این موارد از اجرای دقیق و بدون ایراد عملیات مطمئن شوید تا کیفیت سازه‌های بتنی به بهترین شکل ممکن حفظ شود.

برخی از مهمترین نکات هنگام بتن ریزی در هوای بارانی عبارتند از:

  • همیشه پیش از شروع بتن‌ریزی به پیشبینی‌های هواشناسی کوتاه‌مدت و بلندمدت توجه کنید تا در صورت نیاز تغییرات لازم را در نظر بگیرید
  • حتما پوشش‌های پلاستیکی را در محل پروژه پیشبینی کنید تا در صورت شروع بارندگی برای حفاظت از سطوح بتنی استفاده شوند
  • در صورت مرطوب بودن هوا و بارندگی نسبت آب کمتری را در مخلوط بتن استفاده کنید تا در طول پروسه با چالش افزایش آب مواجه نشوید
  • ایجاد شیب بر روی سطح بتن از نفوذ باران جلوگیری خواهد کرد و تاثیرات منفی بارندگی را کاهش می‌دهد
  • حتما پس از پایان بارندگی آسیب‌های وارد شده به سازه‌ها و سطوح بتنی را برطرف کنید تا از هزینه‌های تعمیر و بازسازی کاسته شود
  • به هیچ عنوان عملیات بتن ریزی در هوای بارانی شدید را ادامه ندهید و آن را به زمانی دیگر موکول کنید

خرید بتن آماده باکیفیت از شرکت ستوده بتن

هوای بارانی و مرطوب یکی از دشمنان اصلی فرایند بتن‌ریزی است و می‌تواند آسیب‌های جبران‌ناپذیری برای آن به همراه داشته باشد. شما باید با پیش‌بینی شرایط جوی و رعایت نکات گوناگون این آسیب‌ها را به حداقل برسانید. رعایت نسبت‌های دقیق هنگام تهیه و اجرای بتن‌ریزی نیز اهمیت بسیار زیادی دارد و باید از نفوذ باران به درون بتن جلوگیری کرد. با این نکات می‌توان در صورت رعایت دستورالعمل‌های لازم یک بتن‌ریزی موفق را در فصل بهار و پاییز تجربه کرد. شرکت ستوده بتن بهترین انواع بتن را همراه با ماشین‌آلات باکیفیت و نیروی کار حرفه‌ای در اختیار شما قرار می‌دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با خدمات شرکت می‌توانید با همکاران ما در این مجموعه تماس بگیرید.

سوالات متداول

آیا بارندگی پس از گیرش نهایی بتن به آن صدمه می‌زند؟

خیر، بارندگی معمول و نه‌چندان شدید هیچ آسیبی به بتن نمی‌زند. علاوه بر این بارندگی مختصر در این مرحله می‌تواند به عمل‌آوری بتن کمک کند و برای آن مفید خواهد بود.

آیا تغییر اسلامپ بتن در هوای بارانی ضروری است؟

بله، شما می‌توانید با کاستن از اسلامپ بتن در هوای بارانی (کاهش نسبت آب به سیمان) کیفیت آن را تا حد زیادی افزایش دهید.

افزایش نسبت آب موجود در بتن چه تاثیری بر مقاومت آن می‌گذارد؟

با افزایش نسبت آب موجود در بتن مقاومت آن کاهش پیدا می‌کند. محاسبات آیین‌نامه بتن ایران نشان می‌دهد که با افزایش یک دهم آب به مخلوط سیمان در حدود پنج درصد از مقاومت آن کاسته خواهد شد. بنابراین باید تاثیر بارندگی و هوای مرطوب بر کیفیت سازه‌های بتنی را جدی گرفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *