بتن پیش ساخته | مزایا، انواع و مراحل ساخت بتن های پیش ساخته

بتن پیش ساخته؛ مصالحی ممتاز و پرکاربرد در صنعت ساختمان سازی

پیشرفت روزافزون تکنولوژی باعث شده است که روش های نوینی در صنعت ساختمان ‎سازی مورد استفاده قرار بگیرند. یکی از مهم‏‎ترین مصالحی که استفاده از آن روشی جذاب در ساختمان سازی به شمار می آید و البته در حوزه های مختلف دیگری هم کاربرد دارد، بتن پیش ساخته است. این بتن‎ها به شکل پیش ساخته در کارخانه ها تولید می‎شوند و سپس در پروژه های گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرند. این بتن ها با مزایا و کارایی فوق‌العاده‌ای که دارند، محبوبیت بسیار زیادی در پروژه های ساختمان سازی به دست آورده ‎اند.بتن پیش ساخته

بتن پیش ساخته چیست و چه ویژگی هایی دارد؟

بتن‎ پیش ساخته (Precast concrete) نوعی بتن است که در مکان هایی مانند کارخانه ها به طور ویژه‌ای تولید شده و در نهایت برای استفاده به محل پروژه ارسال می‎شود. بتن ‎های پیش‎ساخته از کاربردهای بسیار متنوعی برخوردار هستند که برای مثال می‎توان به ساخت ساختمان ‎ها تجاری و مسکونی، دیوارهای پوششی، ستون و تیرها، فونداسیون، پل‎های آبرو، پارکینگ طبقاتی، کانال، خطوط ریل قطار، دیوارهای حائل، دیوارهای عایق صوتی و … اشاره کرد.

بتن پیش ساخته همچنین دارای انواع متعددی است که هر یک از آن‎ها در فرآیند و یا پروژه خاصی به کار گرفته می‎شوند. انواع بتن های پیش ساخته از دال بتنی پیش‎ساخته، فونداسیون بتنی پیش‎ساخته، ستون بتنی پیش‎ساخته، تیر بتنی پیش‎ساخته و دیوار بتنی پیش‎ساخته تشکیل شده اند.

 استفاده بتن ‎های پیش‎ساخته در پروژه های متنوع مزایای بسیاری را به همراه دارد. برای مثال در صورت استفاده از این مصالح، شما می‎توانید روند اجرای پروژه ساختمانی خود را تسریع ببخشید و به دیگر فعالیت‏ های خود نیز رسیدگی کنید. مزایای استفاده از این متریال ساختمانی تنها به این مورد ختم نمی‎شود.

بتن پیش ساختهبرخی دیگر از مزایای استفاده از بتن پیش ساخته به شرح زیر است:

  • بالا رفتن کیفیت ساخت ساختمانی
  • صرفه‌جویی در هزینه ها
  • ظاهری زیبا و منحصربه فرد
  • صرفه جویی در هزینه ها
  • مقاومت بالا
  • کاربردهای متنوع
  • عایق صدا و حرارت
  • بادوام در برابر اشتعال
  • مقاومت در برابر عوامل محیطی

نکاتی در خصوص تفاوت بتن پیش ساخته و آماده

یکی از مهم‎ترین سوالاتی که در خصوص بتن ها پرسیده می‎شود، مربوط به تفاوت میان بتن آماده و پیش ساخته است. به طور کلی بتن پیش‎ساخته نوعی سازه بتنی است که دوام بسیار زیادی دارد و به شکل بلوک و به صورت خاصی در پروژه مورد استفاده قرار می‎گیرد. اما بتن‎های آماده شکل خاصی نداشته و تولید آن‎ها در کارخانه ها به انجام می‎رسد.

برای ساخت بتن آماده نیازی نیست که مواد اولیه با هم ترکیب شوند و با توجه به همین موضوع این بتن را با نام بتن آماده می‎شناسند. در واقع فرق بین بتن آماده و پیش‎ساخته، به شکل آن‎ها مربوط می‏‎شود. بتن های آماده با فرآیند بتن ‎‏ریزی در پروژه اجرا می‎شوند و به خشک شدن نیاز دارند. اما بتن های پیش‎ساخته از مدتی قبل در کارخانه ها تولید می‎شوند و برای اجرای آن‎ها به بتن ریزی احتیاجی نیست.

نگاهی به روش ساخت بتن‎های پیش‎ساخته

به کارگیری بتن پیش ساخته در آیین نامه ساختمان سازی، مورد قبول واقع شده است. بنابراین تولیدکنندگان این متریال باید براساس قوانین مختلف، مراحل و همچنین استانداردهای توصیه ‎شده توسط متخصصین این حوزه، به تولید این بتن ها بپردازند. تولید بتن های پیش ساخته دارای مراحل مختلفی است.

روش های ساخت بتن پیش ساختهدر مرحله اول باید مواد اولیه ای که از سیمان، میلگرد، سنگدانه، آب و همچنین مواد افزودنی تشکیل شده است، به انبار منتقل شوند. روش درست انبار کردن و جابه جایی مواد اولیه این بتن ها به کارخانه های تولیدکننده، یکی از مهم‎ترین علت های بالا رفتن سطح کیفی تولید بتن، تسریع روند کار، کم شدن ضایعات و البته تولید اقتصادی بتن به شمار می آید. میلگردها باید براساس قطر و نوعی که دارند، دسته بندی شده و به انبار منتقل شوند.

سایر مراحل تولید بتن پیش ساخته عبارت‎اند از:

  • ساخت و به کارگیری قالب ها
  • اختلاط بتن ها و شروع فرآیند بتن ریزی
  • عمل آوری بتن
  • قالب برداری صحیح
  • کنترل کیفی در زمان ساخت و پس از ساخت قطعه های بتنی

اهمیت استفاده از بتن های پیش‌ساخته در ساختمان‎سازی

امروزه بسیاری از کارفرمایان و همچنین افراد صاحب پروژه به فکر استفاده از روش های کم هزینه تر و البته باکیفیت تر برای ساختمان‎سازی هستند. استفاده از بتن پیش ساخته می‎تواند گزینه ای با استحکام برای شما باشد. در واقع با استفاده از این متریال شما مقاومت بالای ساختمان خود در برابر عوامل مختلف را تضمین می‎کنید.

استفاده از بتن پیش ساخته در ساختمان سازی استفاده از این مصالح باعث می‎شود شما از نیروهای انسانی کم‎تری برای انجام پروژه خود استفاده کرده و در نتیجه هزینه کم‌تری پرداخت کنید. از مهم‎ترین دلایل استفاده از بتن‎های پیش‎ساخته در ساختمان‎سازی می‎توان به قابلیت استفاده از این مصالح در شرایط آب و هوایی گوناگون اشاره کرد. از سوی دیگر نصب و اجرای این متریال در پروژه های ساختمانی نیز با سرعت مناسبی به انجام می‏رسد.

خرید بتن پیش ساخته با کیفیت تضمین شده از مجموعه ستوده بتن

خرید مصالح ساختمانی با توجه به حساسیت صنعت ساختمان سازی باید با دقت به انجام برسد. شما باید پیش از خرید بتن های پی ‎ساخته در رابطه با کیفیت، اعتبار و حتی پروژه های انجام‌‎شده توسط مجموعه مورد نظر خود اطلاعات لازم را کسب کرده و سپس برای خرید اقدام کنید.

مجموعه ستوده بتن با سال ها سابقه درخشان در زمینه فروش انواع بتن از جمله بتن پیش ساخته، آماده ارائه بهترین و باکیفیت ترین خدمات به مشتریان است. مجموعه ما از باتجربه ترین و متخصص ترین نیروها در زمینه ساخت بتن های پیش‎ساخته استفاده می‎کند. از سایر مزایای ستوده بتن می‎توان به استفاده از پیشرفته ترین تجهیزات روز جهان، قیمت مناسب عرضه انواع بتن و البته آزمایش بتن ها پس از تولید در مجهزترین آزمایشگاه ها اشاره کرد.

سوالات متداول

مهم‎ترین عوامل موثر بر هزینه خرید و اجرای بتن پیش‎ساخته چه مواردی هستند؟

اصلی ‎ترین عوامل قیمت خرید و اجرای بتن‎های پیش‎ساخته از مواردی مانند ابعاد بتن، نوع بتن انتخابی شما، کیفیت قطعات بتنی، ابعاد پروژه، مدت زمان انجام پروژه و البته تعرفه مجموعه مورد نظر شما تشکیل می‏‎شود.

منظور از دال بتنی پیش ساخته چیست؟

دال بتنی برای تراز کردن طبقه های مختلف ساختمان استفاده می‎شود. این نوع بتن پیش‎ساخته نوعی المان افقی است که به منظور ساخت بام، سقف و کف ساختمان به کار می‎رود و به دو نوع دال پیش‎تنیده دوطرفه تقسیم می‎شود.

روش خطی در استفاده از بتن پیش ساخته چیست؟

این روش را با نام تیر و ستون هم می‎شناسند. در روش خطی قطعات بتن های پیش ‎ساخته در محل پروژه مربوطه قرار می‎گیرند و به منظور تثبیت محل قرارگیری بتن و متصل شدن قطعات بتنی پیش ‎ساخته به هم، این روش مورد استفاده قرار می‎گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *