بتن آماده مخلوطی است که با آب، سیمان پرتلند و سنگدانه‌ هایی مانند شن و ماسه در محل کارگاه ساخته می‌شود. از آنجا که ساخت بتن آماده به صورت مکانیزه و کاملاً خودکار انجام می‌شود، احتمال خطا به حداقل می‌رسد. به دلیل مزایای متعددی که خرید بتن دارد، امروزه شاهد استفاده گسترده از این نوع بتن ریزی در سطح جهان هستیم؛ اما سفارش بتن آماده از یک کارخانه بتن مستلزم کسب اطلاعات مهمی است. برای این منظور، ما در این مقاله راهنمای خرید بتن آماده را آماده کردیم تا به شما در این زمینه کمک کنیم.

بتن آماده چگونه فروخته می شود؟

بتن آماده به صورت حجمی فروخته می‌شود که معمولاً با متر مکعب بیان می‌شود. ساخت این بتن در یک کارخانه و تحت شرایط ویژه کنترل شده و مهندسی شده صورت می‌گیرد. تمام مواد تشکیل دهنده بسته به طرح اختلاط مشتری آماده می‌شوند و در محل کارگاه تولید می‌شود.

تمام اجزا در مرحله اختلاط به یک توده بتنی روان و یکنواخت تبدیل می‌شوند و از طریق کامیون‌ های میکسر بتن (کامیون های حمل بتن) به محل ساخت و ساز تحویل داده می‌شوند. زمان اختلاط از اهمیت ویژه‌ ای برخوردار است که از لحظه حمل تا بتن ریزی را شامل می‌شود. برای سفارش بتن آماده، نیاز است نکاتی را بدانید که در ادامه برای شما شرح می دهیم.

چه زمانی باید برای خرید بتن آماده اقدام کرد؟

برای سالیان زیادی، از بتن های دست ساز برای پروژه ها استفاده می شد. این بتن ها، توسط دستگاه های کوچکی در محل پروژه تولید می شدند و کیفیت بالایی نیز نداشتند. تولید بتن آماده امروزه به صورت کاملا خودکار و توسط دستگاه های پیشرفته که به نام بچینگ شناخته می شوند، انجام می شود. بتن آماده با توجه به تولید شدن در یک کارخانه که از تجهیزات مناسبی جهت تولید و حمل استفاده می کند، مهم ترین انتخاب برای بتن ریزی سازه ها می باشد.

تولید بتن آماده
تولید بتن آماده توسط دستگاه بچینگ و انتقال بلافاصله پس از تولید به تراک میکسر

1.هنگامی که محصول سفارشی مهم است

از آنجا که بتن آماده در کارخانه تولید می‌شود، می‌توان میزان مواد تشکیل دهنده یا افزودنی‌های مختلف را بر حسب نیاز سفارش داد. به ویژه برای بتن‌های متفاوت که نیاز به استفاده از مواد خاص دارند و نظارت بر آنها باید حتماً در کارخانه انجام شود، تهیه بتن آماده ضروری است.

2.وقتی حجم زیادی نیاز است

بتن دستی (در کارگاه ساخته می‌شود) استاندارد نیست و همچنین هدر رفت مصالح بالایی دارد. همچنین نمی توان این بتن را در حجم بالایی تولید کرد.  اما در مقابل، بتن آماده در حجم های بالا قابل تولید، حمل و بتن ریزی است. سفارش بتن آماده هم سرعت بتن ریزی را افزایش می‌دهد و هم در هزینه‌های پرداختی نیروی کار و مصالح صرفه جویی می‌کند.

3.وقتی زمان مهم است

یکی از مهمترین مشکلات بتن دستی اختلاطی است که باید در محل کارگاه انجام شود. بازکردن کیسه‌های سیمان، افزودن آب و سنگدانه‌ها و حمل بتن، همه به زمان و انرژی زیادی نیاز دارند. این مشکل در بتن آماده وجود ندارد زیرا کامیون میکسر در ساعت تعیین شده در محل حاضر می‌شود و در عرض چند ساعت بتن ریزی صورت می‌گیرد. همچنین بتن تولید شده توسط پیشرفته ترین تجهیزات خودکار تولید بتن آماده شده است که از کیفیت بالایی برخوردار می باشد.

4.وقتی استحکام بتن ضروری است

به دست آوردن مقاومت فشاری لازم بتن در کارگاه بسیار دشوار است! این مهم نیاز به تست‌های آزمایشگاهی و نظارت دقیق بر طرح اختلاط دارد؛ اما خرید بتن آماده به معنای تحویل محصولی مهندسی شده در محل کارگاه تحت نظر کارشناسان خبره است. رسیدن به استحکام و مقاومت مورد نظر بتن در عمر مفید ساختمان و مقابله با خطراتی مانند زلزله مهم است.

نکات مهم در خرید بتن آماده

در زمان سفارش بتن آماده مهم است برخی موارد ضروری به شرح زیر را در خاطر نگه دارید:

تعیین نوع و مشخصات بتن

هر پروژه ساختمانی منحصر به فرد است! بنابراین هر پروژه نیاز به یک نوع بتن خاص دارد. بنابراین، در زمان خرید بتن آماده مهم است که نوع و مشخصات بتن به تولید کننده ارائه شود. این مهم اغلب شامل طرح اختلاط، اسلامپ و مقاومت بتن است.

مثلاً شما بتن C35 درخواست می کنید و ممکن است به دلیل شرایط خاص مانند مسائل آب و هوایی یا نوع پروژه، به مواد افزودنی نیاز داشته باشید. هر یک از مواردی که بتن مربوط می شود را باید به طور دقیق به کارخانه بتن بگویید. 

حجم بتن مورد نیاز پروژه

بتن بر اساس واحد متر مکعب فروخته می شود. بنابراین می بایست حجم بتن ریزی به درستی محاسبه شود. مقدار محاسبه حجم بتن ساده است، تنها کافی است طول، عرض و ارتفاع را در هم ضرب کنید.

معمولاً ستون، تیرها و سقف به راحتی محاسبه می شوند اما در بعضی از مواقع، یک منطقه به شکل نامنظم یا طرح هندسی خاصی طراحی شده است، در این موارد باید محل را به شکل های جداگانه تقسیم کرده و سپس محاسبات را انجام داد. در هر صورت، متراژ بتن ریزی در زمان خرید بتن آماده مهم است.

نکته : همیشه در هنگام بتن ریزی، هدر رفتن و پخش شدن بتن در فضای آزاد رخ می دهد. بنابراین، مهم است بین 5 تا 10 درصد بیشتر از حجم مورد نیاز، بتن خریداری شود.

انتخاب کارخانه بتن

کارخانه بتن معتبر باید دارای بهترین خدمات مشتری باشد. این مهم از زمان ثبت سفارش تا تحویل بتن معنا پیدا می‌کند. کارخانه باید از تجهیزات پیشرفته و جدید استفاده کند و دارای زیرساخت های مدرن برای خدمات دهی باشد. تجهیزات اغلب به نحوه تولید بتن، سیستم حمل بتن، نحوه تخلیه بتن و بسیاری موارد دیگر وابسته هستند. 

قیمت بتن آماده چقدر است؟

عوامل مؤثر در قیمت بتن آماده به شرح زیر هستند:

رده بتن

هزینه اولیه هر متر مکعب مخلوط بتن آماده با توجه به رده بتن تعیین می شود. قیمت سیمان، ماسه، سنگدانه‌ ها و سایر مواد در قیمت مخلوط نهایی مؤثر هستند. مثلا بتن با رده مقاومتی C50 به سیمان بیشتری نیاز دارد، در نتیجه قیمت نهایی بتن افزایش پیدا می‌کند. از سویی دیگر، برخی از پروژه‌ها ممکن است به استفاده از بتن آماده سفارشی که دارای کارایی و مقاومت فشاری خاصی است نیاز داشته باشند.

حجم بتن

مقدار بتن آماده مستقیما در هزینه نهایی تاثیر خواهد گذاشت. بر اساس نیاز پروژه، مقیاس و تعداد سایت‌های پروژه در حال توسعه، مدیران پروژه باید مقدار اولیه بتن آماده را تعیین کنند. هر چه متراژ بتن ریزی افزایش پیدا کند، هزینه خرید بتن آماده نیز بالاتر خواهد رفت.

مکان پروژه

موقعیت مکانی در تعیین قیمت بتن آماده نقشی اساسی ایفا می‌کند. هرچه محل پروژه از کارخانه بتن دورتر باشد، هزینه بتن آماده بیشتر خواهد بود. بنابراین، حمل و نقل بتن توسط کامیون میکسر در قیمت نهایی لحاظ می‌شود.

نکته‌ ای که باید در نظر گرفت این است که به دلیل نزدیک بودن کارخانه، کیفیت بتن را فدا نکنید! زیرا هدف اصلی شما باید حفظ کیفیت بتن و خدمات کارخانه باشد. کیفیت پایین و خدمات نامناسب مهمتر از نزدیک بودن کارخانه است.

تخلیه بتن

چگونگی تخلیه بتن نیز در قیمت نهایی آن تاثیر گذار است. اینکه برای تخلیه بتن در محل پروژه، چه نوع پمپی اعم از ثابت و دکل مورد نیاز باشد، در هزینه بتن ریزی تاثیرگذار است. نوع پمپ مورد استفاده، بستگی به مواردی مانند موقعیت قرارگیری پروژه شما یا ارتفاع پروژه شما دارد.

نحوه سفارش بتن آماده

در زمان خرید بتن آماده ابتدا باید سوالات زیر را پاسخ دهید:

  • متراژ پروژه برای بتن ریزی چقدر است ؟
  • برای تامین مشخصات پروژه به چه نوع بتنی نیاز است ؟
  • آیا نیاز به مواد افزودنی است ؟
  • بتن ریزی در چه زمانی انجام می‌شود ؟

حالا با پاسخ به پرسش های بالا می‌توانید به سراغ سفارش بتن آماده بروید. برای این کار با مراجعه به کارخانه تولید بتن، سفارش خود را ثبت می‌کنید. در سفارش خود مواردی مانند حجم بتن ریزی، نوع بتن، زمان ریختن بتن، نیاز یا عدم نیاز به پمپ و موارد دیگر درخواست می‌شود. سپس بعد از پرداخت هزینه، سفارش شما ثبت می‌شود.

خرید اینترنتی بتن آماده

شرایط خرید اینترنتی مزایای بسیاری دارد، یکی از فواید آن می‌تواند راحتی در سفارش باشد. شما می‌توانید با مراجعه به قسمت خرید آنلاین بتن ستوده بتن، سفارش خود را تنها با چند کلیک و به صورت اینترنتی ثبت کنید. 

در هر صورت، خرید آنلاین بتن آماده در زمان نیز صرفه جویی می‌کند. فرض کنید مجبور هستید به طور مداوم برای هر قسمت از بتن ریزی پروژه خود به محل کارخانه مراجعه کنید، این مهم به ویژه در زمانی کارخانه دور از محل احداث پروژه باشد، به اتلاف وقت منجر می‌شود؛ اما برای خرید اینترنتی بتن تنها به اینترنت و صرف زمانی کوتاه برای ثبت سفارش نیاز است.

کلام آخر

تهیه بتن نسبت به گذشته بسیار آسان تر شده است. اکنون پروژه‌ها ساختمانی و عمرانی می‌توانند با خرید بتن آماده از فواید این نوع بتن ریزی نهایت بهره را ببرند. صرفه اقتصادی و کاهش زمان تولید و ریختن بتن باعث شده است تا بتن آماده گره گشای مشکلات حوزه عمرانی باشد. با انتخاب یک کارخانه بتن معتبر می‌توانید با خیال راحت روند اجرای پروژه‌های خود را پیش بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *