مزایای بتن مسلح نسبت به بتن الیافی | این دو بتن چه تفاوت‌هایی دارند؟

بهبود خواص کاربردی و مقاومت سازه با مسلح کردن بتن با میلگرد و الیاف

امروزه بتن به عنوان یکی از مهمترین مصالح و متریال‌های ساختمانی شناخته می‌شود. کاربرد این ماده به قدری زیاد است که ساخت سازه‌های مختلف بدون بتن را نمی‌توان تصور کرد. این ماده جذاب به کنترل گرما و کاهش مصرف انرژی کمک می‌کند، ایمنی ساختمان در برابر رویدادها و بلایای طبیعی را افزایش می‌دهد و در نهایت موجب بیشتر شدن طول عمر ساختمان خواهد شد. شما می‌توانید سازه‌های بتنی را با تکنیک‌های مختلف بسازید که از میان آن‌ها می‌توان به مسلح کردن بتن با میلگرد و مسلح کردن با الیاف اشاره کرد. هر کدام از این روش‌ها مزایا و معایب خود را دارند و برای کاربردهای ویژه به کار می‌روند. در این مطلب با مزایای بتن مسلح نسبت بتن الیافی و کاربردهای گوناگون آن‌ها آشنا می‌شویم.

بتن مسلح با میلگرد و بتن مسلح با الیاف

تفاوت بتن مسلح با میلگرد و بتن مسلح با الیاف

بتن مسلح یا بتن آرمه نوعی تکنیک ساخت سازه‌های بتنی است که برای اجرای آن از ترکیب بتن و میلگردهای فولادی استفاده می‌شود. معمولا بتن مسلح را برای ساخت ساختمان‌های مسکونی و تجاری به کار می‌برند و مقاومت بالایی را در برابر تنش‌های مختلف از خود نشان می‌دهد. علاوه بر این تکنیک از انواع الیاف برای بالا بردن مقاومت سازه استفاده می‌شود که به صورت افقی و عمودی درون بتن جای می‌‎گیرند. این الیاف به شکل حصیر و پارچه‌های بافته شده مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند جنس‌های مختلف داشته باشد.

برخی از مهمترین الیاف مورد استفاده عبارتند از:

  • الیاف پلیمری
  • الیاف طبیعی
  • الیاف کربن
  • الیاف سرامیکی
  • الیاف آزبست
  • الیاف فولادی

به طور کلی بتن آرمه یا مسلح را می‌توان به دو نوع مسلح با میلگرد و مسلح با الیاف تقسیم کرد که هر کدام از آن‌ها با مواد ویژه ساخته می‌شوند. در ایران معمولا بتن آرمه با میلگرد را به نام بتن مسلح می‌شناسند و بتن آرمه الیافی که ساختار فولادی، شیشه‌ای، پلیمری، کربنی و … دارد در دسته‌بندی جداگانه قرار می‌گیرد. بتن مسلح به میلگرد روشی قدیمی‌تر، ساده‌تر و متداول‌تر به شمار می‌رود و برای ساخت آن از آرماتور استفاده می‌کنند. بسیاری از پروژه‌های عمرانی و زیرساختی این شیوه را برای اجرا به کار می‌برند. امروزه به کار بردن الیاف پلیمری در خمیر بتن نیز رواج بسیار زیادی پیدا کرده است و به صورت گسترده از آن استفاده می‌شود.

مزایای بتن مسلح نسبت به بتن الیافیمزایای بتن مسلح نسبت به بتن الیافی

مزایای بتن مسلح نسبت به بتن الیافی چیست

مسلح کردن بتن یک فرایند ضروری برای بالا بردن مقاومت سازه در برابر تنش‌های گوناگون است. شما باید برای ساخت انواع سازه‌های بتنی مانند دیواره‌های تونل، ساخت ستون و بخش‌های مختلف ساختمان، ساخت پل و حتی اجرای پروژه‌های جاده‌سازی از بتن مسلح استفاده کنید. کاهش شانس خوردگی بتن، پیشگیری از کرم‌خوردگی بتن، ایجاد پیوستگی و جلوگیری از ترک‌خوردگی و بهبود خواص مکانیکی بتن برخی از اصلی‌ترین مزایای بتن مسلح هستند. در این بین وجود مزایای بتن مسلح نسبت به بتن الیافی باعث می‌شود تا این تکنیک همچنان از محبوبیت بیشتری در اجرای پروژه‌های ساختمانی گوناگون برخوردار باشد. در ادامه با برخی از مهمترین مزایای بتن مسلح در مقایسه با بتن الیافی آشنا می‌شویم.

امکان اجرای آسان‌تر

به طور کلی بتن الیافی برای اجرا به دقت بسیار بالا نیاز دارد. علاوه بر این فرایند تولید الیاف مورد استفاده در این نوع سازه‌ها بسیار دقیق و با رعایت نکات گوناگون انجام می‌شود. شما می‌توانید با استفاده از بتن مسلح اجرای سازه را آسان‌تر و در زمان کوتاه‌تر انجام دهید

نیاز کمتر به نیروی کار

پروژه‌های ساخت سازه با بتن مسلح در مقایسه با بتن الیافی نیاز کمتری به نیروی کار دارد. پیچیدگی و وجود مراحل گوناگون در پروسه اجرای بتن الیافی باعث می‌شود تا نیروی کار بیشتری برای این منظور به کار بروند که هزینه‌های بیشتری را بر شما متحمل خواهد کرد.

بتن الیافی

مقاومت بیشتر در برابر عوامل محیطی

بتن الیافی در هنگام بارش باران و تماس با عوامل محیطی گوناگون شانس تخریب شدن دارد، موضوعی که در بتن مسلح کمتر شاهد آن هستیم. بنابراین در صورتی که سازه بتنی شما نیاز به مقاومت در برابر باران یا تغییرات دمایی دارد از بتن مسلح با میلگرد استفاده کنید.

هزینه کمتر

پیچیدگی فرایند ساخت و اجرای بتن الیافی موجب افزایش هزینه‌های اجرای آن می‌شود. این در حالی است که ساخت سازه‌های بتنی با ساختار آرماتور و میلگرد به صورت گسترده استفاده می‌شود و می‌توان آن را با هزینه کمتر اجرایی کرد. علاوه بر این گروه‌های متخصص و باتجربه بسیار در حوزه اجرای بتن مسلح فعالیت می‌کنند که جزو مهمترین مزایای بتن مسلح نسبت به بتن الیافی است.

انعطاف‌پذیری و شکل‌پذیری

شما می‌توانید با استفاده از بتن مسلح انواع سازه‌‌های ساختمانی با شکل‌های مختلف را اجرا کنید. این تکنیک در مقایسه با بتن الیافی نتیجه بهتری دارد و شرایط ساخت با آن بسیار آسان‌تر است. سادگی اجرا و انعطاف‌پذیری بالای بتن مسلح نیاز به نیروی متخصص را و به طور کلی نیروی کار را تا حد زیادی کاهش خواهد داد. به همین دلیل امروزه شاهد کاربرد گسترده و تنوع زیاد استفاده از بتن مسلح هستیم.

ستوده بهترین؛ تامین کننده انواع بتن برای پروژه‌های بتن مسلح

بتن مسلح متداول‌ترین شکل بتن است که به صورت گسترده برای اجرای پروژه‌های ساختمانی و عمرانی مختلف به کار می‌رود. شما می‌توانید با استفاده از ترکیب بتن و میلگرد مقاومت سازه را در برابر انواع تنش‌ها افزایش دهید و قابلیت شکل‌پذیری آن را بالا ببرید. این نوع بتن مزایای بسیار زیادی در مقایسه با بتن الیافی دارد که از میان آن‌ها می‌توان به هزینه اجرایی پایین‌تر، نیاز کمتر به نیروی کار، سادگی اجرا و مقاومت بیشتر در مواجهه با عوامل محیطی اشاره کرد. شرکت ستوده بتن تامین کننده برتر بتن آماده برای پروژه‌های بتن مسلح است. شما می‌توانید سفارش خود برای خرید بتن آماده را در سایت ما ثبت کنید.

سوالات متداول

آیا هزینه اجرای بتن مسلح در مقایسه با بتن الیافی کمتر است؟

بله، به طور کلی هزینه تولید الیاف، اجرا و نگهداری از بتن الیافی در مقایسه با بتن مسلح بیشتر است؛ به همین دلیل بسیاری با توجه به بودجه خود بتن مسلح را به بتن الیافی ترجیح می‌دهند. نیاز بیشتر به نیروی کار نیز هزینه بیشتری را بر روی پروژه اعمال می‌کند.

چرا از بتن مسلح استفاده می‌کنند؟

بتن مسلح در مقایسه با بتن ساده مقاومت و استحکام بالاتری دارد و طول عمر آن بیشتر است. به طور کلی برای اجرای سازه‌های بتنی و ایجاد ساختارهای پیچیده و شکل‌پذیر باید از بتن مسلح استفاده کرد.

آیا استفاده از آرماتور فولادی در بتن موجب ترک خوردن آن می‌شود؟

خیر، از آنجایی که ضریب انبساط حرارتی فولاد و بتن با یکدیگر مشابه است استفاده از آن موجب ترک خوردن بتن نمی‌شود و برخی از ضعف‌های ساختاری بتن را نیز جبران می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *