بتن اسفنجی (متخلخل) چیست؟| کاربرد و ویژگی های آن

بتن اسفنجی یا متخلخل نوع خاصی از بتن است که آب به راحتی از آن عبور می‌کند. در سال 1923 این بتن توسط کشور سوئد ساخته شد و تا سال 1960 در اغلب کشورها جهت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می‌گرفت. در واقع بتن متخلخل در اغلب مواقع برای کاهش بار مرده ساختمان استفاده می‌شود، چراکه وزن بسیار سبک و مقاومت بالایی دارد. همچنین این نوع بتن بیشتر در مناطق سردسیر استفاده می‌شود چون در برابر یخ‌زدگی دوام و مقاومت بالایی دارد. در ادامه مطلب با ساخت بتن اسفنجی، کاربردها و انواع آن بیشتر آشنا خواهیم شد.

بتن اسفنجی چیست؟
بتن اسفنجی چیست؟

بتن اسفنجی چیست؟

بتن اسفنجی از ماده‌ای به‌نام اسلامپ صفر که از ترکیب سنگ‌دانه‌های درشت، مواد افزودنی و آب و سیمان پرتلند است تولید می‌شود. همچنین ترکیب آب و مواد معدنی و ابعاد سنگ‌دانه‌های موجود، اندازه حفره‌ها را مشخص می‌کنند. اما به‌طور‌کلی ابعاد این حفره‌ها از 2 تا 8 میلی‌متر متفاوت است. بتن‌های اسفنجی از خاصیت نفوذپذیری برخوردار هستند که این موضوع تحت هیچ‌عنوان بر کیفیت نهایی ماده تاثیر نمی‌گذارد. به‌طوری‌که سنگ‌دانه‌ها و دانه‌بندی موجود در نهایت روی ساخت بتن اسفنجی تاثیر مثبتی خواهند گذاشت. برای خرید بتن در شرق تهران و همچنین جنوب تهران از ستوده بتن اقدام کنید.

کاربرد بتن اسفنجی یا متخلخل

بتن اسفنجی در اغلب مواقع برای پی‌ریزی و روسازی ساختمان استفاده می‌شود. همچنین تفاوتی که در ترکیبات و اندازه حفره‌ها وجود دارد سبب مقاومت متفاوت بتن می‌شود. در ادامه مهم‌ترین کاربردهای بتن متخلخل را خواهیم گفت:

حل مشکلات شهری

به عقیده متخصصان زمین‌شناسی استفاده از بتن اسفنجی جهت حل مشکلات شهری، می‌تواند ایمنی معابر سطح شهر را بالا ببرد و در نهایت سبب کاهش گرمای سطحی و آلودگی صوتی شود. در واقع تقویت آب‌های زیرزمینی می‌تواند سبب حفظ اکوسیستم و رشد درختان شود، بااین وجود شهری زیبا و سالم‌تر خواهیم داشت.

مدیریت رواناب‌های شهری

بتن اسفنجی برای کوچه‌های شهری یا روسازی خیابان‌ها استفاده می‌شود که سبب جلوگیری از بروز سیلاب می‌گردد. با وجود این بتن‌ها آب برف و باران داخل آن نفوذ کرده و منابع آب زیرزمینی می‌رسد. در واقع تقویت سفرهای زیرزمینی مانع از فرسایش خیابان و معابر شده و در نهایت هزینه‌های بازسازی جاده‌ها معابر شهری و روستایی را تاحدودی کاهش می‌دهد.

بهبود سلامت آب‌های زیرزمینی

آلودگی‌هایی که بعد از نفوذ به آب‌های سطح زمین منتقل می‌شوند، از مشکلاتی هستند که هزینه تصفیه آب شهری را بسیار بالا می‌برد. در واقع ساختار بتن به‌گونه‌ای است که آلودگی آب را جذب کرده و آب تصفیه شده را به زیرزمین بفرستد. با این وجود کیفیت آب‌ها بالا می‌رود و نیازی نیست که تصفیه خانه‌های بزرگ ساخته شوند. علاوه‌بر کاربردهای نام‌برده فوق بتن اسفنجی در موارد زیر نیز استفاده می‌شود که عبارتنداز:

  • ساخت استخر، جوی‌های آب در کنار خیابان‌ها
  • ساخت و روسازی زمین‌ تنیس، کف گلخانه، فوتبال و باغ‌وحش
  • ساخت سازهای دریایی و ساحلی
  • ساخت حوضچه و تصفیه خانه‌های آب و فاضلاب
  • ساخت لایه زهکش پیاده‌رو
  • ساخت خاک‌ریز پل
  • ساخت دیوارهای سازه‌ای عایق و سبک
مزایا و معایب بتن اسفنجی
مزایا و معایب بتن اسفنجی

مزایای بتن اسفنجی چیست؟

استفاده از بتن متخلخل دارای برخی مزایا است که عبارتنداز:

  • کاهش هزینه‌های مربوط به ساخت و تعمیر تجهیزات مهار رواناب
  • کاهش مناطق نفوذ‌ناپذیر در معابر و جاده‌های شهری
  • کاهش آلودگی گرمایی و صوتی
  • جلوگیری از یخ‌زدگی معابر در سطح شهرهای سرد
  • بهبود و سالم‌سازی در محیط شهر و رشد درختان
  • جلوگیری از نشست زمین و تقویت سفرهای زیر زمینی
  • جلوگیری از لیز خوردن ماشین‌ها به دلیل جمع‌شدن آب در سطح خیابان

معایب بتن اسفنجی چیست؟

  • یکی از معایب بتن اسفنجی دوام و مقاومت پایین آن است، به همین علت نمی‌توان آن را در مکان‌های پر رفت‌و‌آمد و پرترافیک استفاده کرد. برای چنین مکان‌هایی بتن الیافی بهترین انتخاب است.
  • مواد بتن اسفنجی در برابر ضربه و از نظر مکانیکی استحکام کمی دارد و قادر به تحمل تنش‌های مختلف ناشی از بلایای طبیعی همچون زلزله نیست.
  • ترکیباتی که در ساخت بتن اسفنجی استفاده می‌شود اگر به‌طور نامناسب باشند سبب شکست و در نهایت جداشدگی بتن می‌گردد.

در این بتن نیز می‌توان مواد دیگری از جمله سیلیس، خاکستر بادی و روباره استفاده کرد تا مقاومت و میزان تخلخل و نفوذپذیری را افزایش دهند.

از آن جایی که این بتن‌ها از مقاومت خوبی برخوردار نیستند، اما از نظر جذب رطوبت و نفوذپذیری بالا برای سازه‌های بتنی استفاده می‌شوند.

در هر دو روش ذکر شده پایدار بودن حباب‌های گازی و توزیع یک نواخت آنها در مخلوط بتن بسیار حائز اهمیت بوده و کیفیت نهایی بتن را تعیین می‌کند.

وزن مخصوص بتن اسفنجی بین محدوده ۲۰۰ تا ۷۰۰ کیلوگرم بر مترمکعب می‌باشد.

اما می‌تواند تا ۱۲۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب هم برسد.

برای ارتباط با بزرگ ترین کارخانه و مجهز ترین کارخانه بتن آماده شرق تهران روی لینک کلیک کنید.

انواع بتن اسفنجی
انواع بتن اسفنجی

انواع بتن اسفنجی کدامند؟

بتن اسفنجی در دو نوع مختلف کفی و گازی تولید می‌شود که هرکدام از ویژگی‌های متفاوتی برخوردار بوده و در صنایع مختلف استفاده می‌شوند. اغلب بتن‌های اسفنجی گازی و بتن اسفنجی کفی غیر سازه‌ای هستند اما برخی بتن‌های اسفنجی گازی از قابلیت سازه‌ای شدن و حتی مسلح شدن برخوردار می‌باشند. در ادامه درباره هریک از آن‌ها توضیحات بیشتری ارائه خواهیم داد:

بتن اسفنجی کفی

این بتن از ترکیب ملات یا خمیر سیمان و کف ساخته می‌شود و برای روسازی جاده‌ها گزینه بسیار مناسبی است. چراکه به‌خوبی آب را از خود عبور می‌دهد. بتن اسفنجی کفی دارای وزن بسیار پایینی است و به همین علت سبب می‌شود در ساخت و سازهای مرتفع کاربرد داشته باشد.

بتن متخلخل گازی

این بتن اغلب برای ساخت و ساز دیوارهای سبک در ساختمان سازی استفاده می‌شود. همچنین برای روسازی جاده‌ها انتخاب مناسبی نیست، چراکه جرم حجمی پایینی دارد اما عایق حرارتی خوبی است. به همین دلیل بیشتر برای سازه‌های سبک به کار می‌رود که در زمان کوتاهی ساخته شوند. بتن گازی علاوه‌بر خاصیت جمع شدگی پایین در برابر سرما، گرما و تغییرات آب‌و‌هوایی مختلف کاملا ایمن و سالم باقی می‌ماند.

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم مواردی را در رابطه با تولید بتن اسفنجی بیان کنیم و اشاره کوتاهی به کاربرد بتن اسفنجی در ساختمان داشته باشیم تا هنگام کار بتوانید با اطلاعات بیشتری ساخت و ساز را شروع کنید.

ستوده بتن بزرگ ترین کارخانه ی تولید بتن آماده در شرق و جنوب تهران است که 26 میکسر توانایی بتن مرغوب با سیمان شاهرود را در سریع ترین زمان ممکن به پروژه برساند. مجهز ترین آزمایشگاه بتن را داراست که این مطلب توسط مهندسین این کارخانه تهیهی شده است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *