• صفحه اصلی
  • مقالات
  • بتن

نحوه فرم دهی و ریختن دال بتنی | حداقل کردن ارتفاع طبقه و افزایش مقاومت برشی سازه

نحوه فرم دهی و ریختن دال بتنی برای تحمل بارهای قائم و نیروهای جانبی

یک عضو سازه‌ای مدرن در صنعت ساخت و ساز که کاربردهای بی‌شماری نیز دارد، دال بتنی است. دال بتنی به نوعی سقف گفته می‌شود که به شکل یکپارچه از متریال‌هایی مثل بتن و فولاد ساخته می‌شود. از دال بتنی در انواع مختلفی سازه‌ها مانند عرشه، پل و کف‌سازی استفاده می‌کنند. اما کاربرد عمده دال بتنی برای سقف طبقات است. در این مطلب از مجموعه ستوده بتن قصد داریم نحوه فرم دهی و ریختن دال بتنی را به شما آموزش بدهیم.

دال بتنی و انواع آن چه ویژگی‌هایی دارند؟

با شناخت انواع دال بتنی می‌توانید به درک بهتری از نحوه فرم دهی و ریختن آن‌ها پیدا کنید. به طور کلی سازه از عناصر ساختمانی گوناگونی مثل دیوارها، ستون‌ها، تیرها، فونداسیون و همینطور دال و سایر موارد تشکیل شده است که از این بین دال از اهمیت فراوانی برخوردار است. دال سازه‌ای مسطح و دو بعدی است که ضخامت بسیار کمی در مقایسه با دو بعد دیگر دارد. چنین سازه بتنی به دیگر اجزای ساختمان کمک می‌کند تا افزون بر تحمل بارهای قائم بتوانند نیروهای جانبی را هم تحمل کنند. در ادامه این بخش قصد داریم دیگر انواع دال بتنی را به شما معرفی کنیم.

دال یک طرفه با دیوارها و تیرهای موازی نگهداری می‌شود

یکی از انواع دال بتنی که باید نحوه فرم دهی و ریختن آن را بشناسید، دال یک طرفه است. این دال توسط دیوارها یا تیرهای موازی نگه داشته شده و نسبت طول به عرض آن مساوی یا بزرگ‌تر از دو است. این دال‌ها برای دهانه‌هایی با ابعاد 3 تا 6 متر و بار زنده 3 تا 5 کیلو نیوتن بر متر مربع ایده‌آل هستند.

دال‌های دو طرفه و تخت

ساختار دال دو طرفه شبیه به دال یک طرفه بر روی تیرها است. با این تفاوت که ممکن است با توجه به شرایط نیاز به قالب‌های متعددی داشته باشد. این دال‌ها برای دهانه‌هایی بین 6 تا 9 متر و بارهای زنده 3 تا 6 کیلو نیوتن بر متر مربع مناسب هستند.

در دال‌های بتنی اسلب تخت به دو شکل با تیر و بدون تیر اجرا شده که نوع بدون تیر آن ساده‌ترین نوع دال است. دال تخت بدون تیر به شکل مستقیم بارهای وارد شده را به ستون‌ها منتقل می‌کند. در کل فرایند ساخت این نوع دال آسان است و احتیاج به قالب‌بندی کمی دارد. دال‌های مسطح برای دهانه‌های ۶ تا ۹ متر و بارهای زنده ۴ تا ۷ کیلونیوتن بر متر مربع مناسب هستند.

نحوه فرم دهی و ریختن دال بتنی عرشه حبابی

دال عرشه حبابی در واقع سقفی است که از جنس حباب‌های پلاستیکی ساخته شده و آرماتور در بین و روی حباب‌های پلاستیکی قرار می‌گیرد و در نهایت نیز بتن تازه ریخته می‌شود. اساسا دال‌های حبابی باعث کاهش وزن سقف و افزایش استحکام می‌شوند. با این نوع سقف می‌توانید دهانه بزرگ‌تری را ایجاد کنید.

نحوه فرم دهی و ریختن دال بتنی

اولین مرحله از فرم دهی و ریختن دال بتنی، تعیین محل دال است. در محل مورد نظر پروژه می‌توانید با استفاده از نوار اندازه‌گیری و یک طناب یا شیلنگ برای قرار دادن موقعیت کلی دال بتنی استفاده کنید. به منظور تنظیم خطوط عمود هم می‌توانید Speed ​​Square یا مربع نجاری کمک بگیرید.

فرم‌دهی و ریختن دال بتنی را طبق مراحل زیر دنبال کنید:

  • با چکش چهارپایه را در زمین و در هر چهار گوشه تخته مورد نظر بگذارید. سپس ریسمان را محکم میان دو شاخه ببندید تا ناحیه دال معلوم باشد.
  • کیسه‌های سنگ ریزه را باز کرده و در محل ساخت دال بتنی بریزید. سپس به کمک ابزار کوبه‌ای، سنگ ریزه را فشرده و صاف کنید.
  • چهار برش را علامت‌گذاری کرده و با استفاده از اره گرد یا اره برقی برش را انجام دهید. به این منظور می‌توانید از میخ‌های گالوانیزه درون تخته‌ها استفاده کنید تا فرم مورد نظر شما ایجاد شود.
  • زیر پایه را با شلنگ باغ اندکی خیس کنید.
  • با فرقون، شلنگ و کج بیل، بتن آماده طبق مشخصات سازنده مخلوط می‌شود. وقتی قوام در بتن مشاهده شد باید در داخل فرم ریخته شود. با کج بیل بتن باید به اطراف فرم فشار وارد شود.
  • با یک قطعه بخش بالایی دال بتنی باید صاف شود. این کار به صورت عقب و جلو با هدف تراز کردن بتن و برداشتن و خارج کردن مواد اضافی صورت می‌گیرد. بعد از پاک کردن هم باید با چکش به دور فرم از بخش بیرونی ضربه وارد شود.
  • با ماله و جارو بتن را شناور کنید تا صاف شود.
  • اجازه بدهید که بتن در حدود 48 ساعت استراحت کند. دال را باید به صورت مستمر با شلنگ باغی مرطوب نگه دارید و به کمک پوشش پلاستیکی از آن نگهداری کنید. مقاومت کامل بتن اغلب بعد از 28 روز مشاهده می‌شود.

نکاتی طلایی برای پرداخت و عمل آوری دال بتنی

زمانی که صحبت از نحوه فرم دهی و ریختن دال بتنی می‌شود باید حتما در خصوص پرداخت و عمل‌آوری هم صحبت شود. به منظور پرداخت دال بتنی باید از نیروی انسانی کافی استفاده تا پرداخت و عمل آوری آن با در نظر گرفتن دمای بتن و تاثیرات شرایط آب و هوایی در گیرش آن انجام شود. زمینی که در آن مقرر می‌شود دل اجرا شود باید ظرفیت باربری یکنواختی داشته و به شکل اصولی زهکشی شده باشد. در ادامه این بخش سایر نکات مهم در خصوص پرداخت و عمل آوری بتن را به شما معرفی می‌کنیم.

قبل از بتن ریزی سطح زمین باید مرطوب شود

پیش از بتن ریزی سطح زمین باید آب مرطوب شود. اما زمانی که عملیات بتن‌ریزی آغاز می‌شود، سطح مورد نظر به طور کامل باید خشک باشد. بتن نباید داخل قالب‌ها سریع‌تر از حدی ریخته شده باشد که نتوانیم آن را پهن و تراز کنیم. به همین خاطر قبل از عملیات تراز کردن، بتن را نباید در سطح وسیعی پخش کنید.

نحوه استفاده از قالب‌های کناری و جداکننده میانی برای فرم دهی و ریختن دال بتنی

قالب‌های کناری و جداکننده میانی هم باید به اندازه کافی محکم باشد تا ظرفیت حمل وسایل ترازکننده مکانیکی و ارتعاشی را داشته باشند. چنین قالب‌هایی باید با نهایت دقت و به طور کاملا مجکی با در نظر گرفتان بالا رفتگی‌های سطحی پردختی و مسیرهای هم‌تراز قرار بگیرند.

فرم‌دهی و ریختن دال بتنی توسط ستوده بتن

هر سازه‎ای از اتصال چند عنصر اتصال مثل دیوارها، دیوار پیش ساخته بتنی، تیرها و همینطور ستون‌ها تشکیل می‌شود. دال به عنوان یکی از مهم‌ترین اعضای سازه‌ای انواع مختلفی بر اساس نوع سازه، مکان، میزان بار و کاربری دارد. در زمان طراحی این عضو سازه باید به مقررات ملی ساختمان نیز توجه شود تا بتوان استفاده حداکثری از آن داشت. مجموعه ستوده بتن یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان بتن آماده با کیفیت بالا در کشور است. مجموعه ما از پیشرفته‌ترین تجهیزات به منظور فرم‌دهی و ریختن دال بتنی استفاده می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص خرید بتن و بتن‌ریزی می‌توانید با کارشناسان ما در تماس باشید.

سوالات متداول

منظور از دال بتنی کویباکس چیست؟

دال‌های کویباکس طی دو دهه اخیر در حجم انبوهی از پروژه‌های ساختمانی در سراسر آمریکا و اروپا مورد استفاده قرار گرفته‌اند. این دال‌ها از گوی‌های پلاستیکی توخالی ساخته شده‌اند که می‌توانند وزن سقف را تا 35 درصد و ضخامت را هم تا حد 25 درصد کاهش بدهند. در نتیجه با شناخت نحوه فرم دهی و ریختن دال بتنی کویباکس می‌توان از مزایای آن بهره‌مند شد.

دال‌های بتنی چه کاربردی دارند؟

دال بتنی نوعی سقف می‌باشد که از آن در ساخت سازه‌های مختلفی نظیر عرشه انواع پل و کف‌سازی معمولا استفاده می‌کنند.

مزایای شناخت نحوه فرم دهی و ریختن دال بتنی کدام موارد هستند؟

صرفه‌جویی در مصرف متریال، مقاومت در مقابل حریق، طول عمر و سرعت اجرای بسیار بالا، عایق صوتی و مقاومت برشی از مزایای شناخت پروسه فرم‌دهی و ریختن دال بتنی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *