• صفحه اصلی
  • مقالات
  • بتن

لوازم مورد نیاز برای حمل بتن | تجهیزات استاندارد نقل و انتقال بتن و ویژگی‌های آن‌ها

لوازم مورد نیاز برای حمل بتن باید از استانداردهای لازم برخوردار باشند

انتقال بتن یک مرحله مهم در فرایند اجرای عملیات‌ بتنی به شمار می‌رود. انتقال بتن از مخلوط‌کن به محل نهایی پروژه بتن‌ریزی باید به شکلی انجام شود که از جدا شدن اجزای بتن جلوگیری کند. از طرفی دیگر سرعت انتقال بتن نیز باید به گونه‌ای باشد که به صورت متوالی انجام شده و از سخت شدن بتن لایه قبلی اجتناب شود. آلوده نشدن به مواد مضر در مسیر حمل و نقل و عدم تبادل حرارتی شدید نیز از دیگر اصول مهم عملیات انتقال به شمار می‌رود. انتخاب روش یا وسیله انتقال بتن نیز با توجه به مواردی مثل شرایط کارگاه و زمین، حجم کار، ارتفاع به‌کارگیری و همینطور تخلیه تعیین می‌شود. در این مطلب از سایت ستوده بتن قصد داریم لوازم مورد نیاز برای حمل بتن را به شما معرفی کنیم.

لوازم مورد نیاز برای حمل بتن شامل چه مواردی هستند؟

به طور معمول میان محل ساخت بتن و محل استفاده از آن فاصله‌ای مشخص وجود دارد. به همین دلیل نیز با استفاده از یک سری وسایل مخصوص بتن، بتن را در حد فاصل این دو نطقه جابه‌جا می‌کنند. مهم‌ترین خطری که در زمان انتقال بتن می‌تواند رخ بدهد، ‌مساله جداشدگی اجزای آن است. به همین خاطر نیز در تمامی لوازم مورد نیاز برای حمل بتن به کمک تدابیری از این مساله جلوگیری می‌شود. در ادامه این بخش قصد داریم لوازم حمل بتن را به شما معرفی کنیم.

کامیون مخلوط‌کن یکی از لوازم مورد نیاز برای حمل بتن است

به منظور استفاده از بتن در محل سازه باید از دستگاه و ماشین آلات مخصوصی استفاده شود. برای رسیدن تا محل پروژه و مخلوط کردن همزمان آن از کامیون مخلوط‌کن استفاده می‌کنند. اساسا بتن در زمان حمل تا رسیدن به محل پروژه مخلوط می‌شود و تخلیه آن نیز بسیار ساده‌تر انجام می‌شود. حداکثر زمان حمل بتن با میکسر تا محل بتن ریزی 45 دقیقه است.

از جمله مزایای کامیون مخلوط‌کن بتن می‌توانیم به موارد زیر اشاره داشته باشیم:

  • هم زدن بتن بدون وارد کردن ضربه به آن
  • تخلیه سریع و یکنواخت
  • عدم چسبیدن بتن به دستگاه
  • تخلیه بدون پاشش

جرثقیل جام و فرغون از لوازم مورد نیاز برای حمل بتن هستند

از جرثقیل و جام به منظور بتن‌ریزی در ساختمان‌هایی که ارتفاع و حجم بالایی دارند، استفاده می‌شود. وجود جام و جرثقیل نیز در پروسه بتن‌ریزی تاثیر بسیار زیادی دارد. وسیله دیگری که می‌خواهیم آن را به شما معرفی کنیم، فرغون است.

از این وسیله به منظور حمل بتن به بخش‌های مختلف که مسافت کمی دارد، استفاده می‌شود. نوع فرغون نیز بستگی به جنس چرخ (پلاستیکی یا فولادی) دارد. اصولا استفاده از فرغون‌هایی با چرخ پلاستیکی منجر به کند شدن روند انجام کار خواهد شد. در زمان استفاده از فرغون باید حجم جابه‌جایی با فرغون در حدود 50 تا 60 لیتر باشد و تنها تا فاصله 100 متری حمل صورت بگیرد. در ضمن باید اشاره کنیم که در این شرایط سطح فرغون نیز باید مسطح باشد.

از شوت در چه مواقعی استفاده می‌شود؟

یکی از لوازم مورد نیاز برای حمل بتن، شوت نام دارد. از این وسیله به طور معمول در مواقعی استفاده می‌شود که قرار باشد بتن به مکانی پایین‌تر از سطح زمین حمل شود. در ضمن خوب است بدانید که استفاده از این ابزار بسیار کم هزینه است. به طور کلی در زمان اجرا نوک شوت باید پایین قرار بگیرد تا در زمان استفاده جدا نشود. شوت‌ها دو مدل خرطومی و قائم دارند. مزیت استفاده از شوت در این است که امکان جدا شدن دانه‌های بتن در اثر سقوط را به حداقل می‌رساند.

تسمه نقاله و پمپ بتن

از دیگر لواز مورد نیاز برای حمل بتن می‌توانیم به تسمه نقاله و پمپ بتن اشاره کنیم. در صورتی که در محلی نیاز به بتن‌ریزی در ارتفاع بالا و به شکل افقی باشد می‌توان به جای استفاده از جرثقیل که هزینه بالایی دارد از تسمه نقاله استفاده کرد. اما پمپ بتن چه کارایی دارد؟ پمپ بتن لوله‌ای بلند دارد و از آن به منظور انتقال بتن به قالب استفاده می‌شود. میزان فاصله افقی تا 800 متر و فواصل عمودی تا 300 متر نیز با استفاده از ایت پمپ قابل بتن‌ریزی می‌باشد. خوب است بدانید که در پمپ کردن بتن در ابتدا باید اندکی ملات شل کم سیمانی را تلمبه کرد تا لوله‌های پمپ لیز شود.

از لوازم مورد نیاز برای حمل بتن می‌توان به بتن پاش بادی و لوله سر قیف‌دار اشاره کرد

یکی از لوازم مورد نیاز و بسیار کاربردی برای حمل بتن، بتن‌پاش بادی نام دارد. از این ابزار در شرایطی استفاده می‌کنند که بخواهند سطح مقاطع نازک را سطوح وسیع درست کنند، استفاده می‌کنند. در ضمن خوب است بدانید که از بتن‌پاش بادی به طور معمول در شرایط سخت بتن‌ریزی استفاده می‌کنند. زمانی که نیاز باشد تا عملیات بتن‌ریزی در زیر آب انجام شود از لوله‌های سرقیف‌دار استفاده می‌کنند. عموما قطر لوله استاندارد بین 250 تا 300 میلی‌متر می‌باشد.

نکات و دستورالعمل‌های نقل و انتقال بتن

در بخش‌های قبلی شما را با لوازم مورد نیاز برای حمل بتن آشنا کردیم. در این بخش قصد داریم ضوابط حمل بتن را بررسی کنیم. یکی از این موارد داشتن یک برنامه زمانی مشخص برای جابه‌جایی بتن است. این کار با دو هدف صورت می‌گیرد. ابتدا این که کار باید به نحوی انجام شود که بتوان از پتانسیل کارکنان و تجهیزات به بهترین شکل ممکن استفاده کرد. هدف دوم نیز این است که وسایل باید به گونه‌ای انتخاب شوند که تاخیرات در بتن‌ریزی به حداقل برسد.

مدت زمان مجاز برای انتقال و حمل بتن

بتن به سرعت بعد از اختطلا سیمان و آب شروع به سفت شدن می‌کند. اما شدت سفت‌شدگی که در 30 دقیقه ابتدایی رخ می‌دهد، معمولا مشکلی را ایجاد نمی‌‍کند. به همین خاطر نیز بهتر است که مخلوط بتنی تا حداکثر 45 دقیقه بعد از اختلاط مورد استفاده قرار بگیرد. بتنی که در حال به هم زدن نگهداری و حمل شود می‌تواند در عرض 1.5 ساعت اول هم ریخته شده و فرایند تراکم آن انجام شود. وجود یک برنامه‌ریزی دقیق باعث می‌شود که از تغییراتی که منجر به سفت‌شدگی و ایجاد مشکل در پرداخت می‌شود تا حد امکان جلوگیری به عمل بیاید.

ستوده بتن ناوگان حمل پیشرفته‌ای برای جابه‌جایی بتن دارد

حمل بتن یکی از اقدامات بسیار مهم در عملیات بتن‌ریزی به شمار می‌آید و باید به شکلی انجام شود که از جدا شدن اجزای بتن جلوگیری به عمل بیاید. از طرفی سرعت انتقال بتن نیز باید به شکلی باشد که باعث سفت شدن یا خشک شدن بتن نشود. به همین خاطر باید از تجهیزات استانداردی برای حمل بتن استفاده شود. مجموعه ستوده بتن یک شرکت عرضه‌کننده مصالح ساختمانی است که بتن مرغوب را با قیمتی مناسب و طبق درخواست کارفرمایان و در قالب‌های استاندارد صنعت ساختمان عرضه می‌کند. مجموعه ما برای اینکه بتن سریع‌تر به دست شما برسد از پیشرفته‌ترین تجهیزات حمل بتن استفاده می‌کند.

سوالات متداول

مزایای استفاده از کامیون مخلوط‌کن کدام موارد هستند؟

هم زدن بتن بدون وارد کردن ضربه به آن، تخلیه سریع و یکنواخت،عدم چسبیدن بتن به دستگاه و تخلیه بدون پاشش از جمله این موارد هستند.

چه مواقعی از جرثقیل و جام استفاده می‌شود؟

از جرثقیل و جام به منظور بتن‌ریزی در ساختمان‌هایی که ارتفاع و حجم بالایی دارند، استفاده می‌شود.

زمان مجاز برای انتقال بتن چقدر است؟

توصیه می‌شود که مخلوط بتنی تا حداکثر 45 دقیقه بعد از اختلاط استفاده شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *