نسبت طرح اختلاط بتن چگونه است؟

نسبت طرح اختلاط بتن چگونه است؟

مصالح ساختمانی که از مخلوط سیمان، شن یا سنگ‌های شکسته و شن و ماسه با آب تشکیل شده‌اند و با گذشت زمان سخت می‌شوند، بتن نامیده خواهند شد. این ماده کامپوزیت به طور گسترده در کارهای ساختمانی استفاده می‌شود اما برای کاربرد بهتر، به طرح اختلاط مناسب نیاز دارد. توجه و دقت در نسبت طرح اختلاط بتن، به دوام محصول نهایی شما بستگی دارد. درست کردن نسبت مخلوط سیمان و دانستن نحوه اختلاط صحیح بتن، به اطمینان از دوام این ماده کمک می‌کند. در این بررسی به نسبت طرح اختلاط بتن و از استفاده در درصد مناسب مواد تشکیل دهنده اشاره می‌کنیم.

بهترین نسبت طرح اختلاط بتن

مخلوط بتن  C20، یک بتن با مقاومت متوسط ​​است که برای ساخت و سازهای اساسی خانگی مانند نگهداری پست‌ها، راهروهای بتنی و بسیاری موارد دیگر توصیه می‌شود. با این حال، این مخلوط سیمان و ماسه برای استفاده در ساخت فونداسیون و سایر کارهای ساختمانی که به بتن فوق العاده مقاوم نیاز دارند، توصیه نمی‌شود.

نسبت مناسب برای C20 شامل موارد زیر است:

  • سیمان: 1 قسمت
  • شن و ماسه (دانه‌های ریز): 2 قسمت
  • شن (دانه‌های درشت): 4 قسمت

در حالت ایده آل، آب مورد استفاده باید 55 درصد وزن خالص سیمان باشد، اگر تمام مواد دیگر کاملاً خشک تحویل داده شوند. با این حال، در واقعیت، مواد معمولا مرطوب هستند، به خصوص ماسه. ممکن است مجبور شوید مقدار آب اضافه شده را کاهش دهید. بنابراین اگر به این زودی از چیزی که باقی مانده استفاده نکنید، ممکن است بیهوده باشد.

نکته: سیمان پودر مناسبی برای پوست شما نیست. بنابراین، هنگام کار با آن باید مراقب باشید. شما باید لباس محافظ بپوشید و از مواد مناسبی استفاده کنید. اطمینان حاصل نمایید که هنگام اضافه کردن آب، اقدامات احتیاطی کافی را انجام داده‌اید زیرا حجم آبی که باید اضافه شود یک تخمین است.

اختلاط بتنانوع دیگر نسبت طرح اختلاط بتن

مقاومت‌ها و انواع مختلفی از مخلوط بتن بر اساس کاربرد توصیه شده در دسترس هستند. نقشی که بتن باید انجام دهد، مهم‌ترین عاملی است که قبل از انتخاب یک نوع بتن در نظر گرفته می‌شود. انواع مقاومت فشاری بتن عبارتند از:

  • مخلوط بتن C10
  • مخلوط بتن C15
  • مخلوط بتن C25
  • مخلوط بتن C30
  • مخلوط بتن C35
  • مخلوط بتن C40

نحوه مخلوط کردن بتن

اختلاط و ترکیب مناسب مواد برای داشتن بتن خوب، ضروری است. هنگامی که اطمینان حاصل شود که مقادیر مناسبی از مواد استفاده می‌شوند، این نوعی مشکل است. بالاست یا سنگدانه، به خوبی روی بیل انباشته می‌شود، اما سیمان نمی تواند، به دلیل اینکه در داخل پشته می‌لغزد. در ضمن، 1 قسمت بالاست باید با 1 قسمت سیمان یکی باشد. سپس توصیه می‌شود که برای جلوگیری از خطا در اندازه گیری به جای بیل، از یک سطل یا هدپن استفاده کنید.

اختلاط را می‌توان به صورت دستی با دست یا میکسر بتن انجام داد. اگر قرار است بیش از یک دسته بتن تهیه کنید، مطمئن شوید که آن‌ها به همان اندازه مرطوب هستند. در غیر این صورت، بتن به طور یکنواخت، خشک نمی‌شود. این ممکن است باعث ایجاد شکاف و انقباض در بتن شما شود.
مخلوط کردن بتن

1- مخلوط کردن بتن با دست

اگر مقدار کمی سیمان باشد، اشکالی ندارد. در غیر این صورت ممکن است نتوانید آن را به اندازه کافی مخلوط کرده و کیفیت بتن بد می‌شود. بنابراین، شما باید بدانید که چگونه سیمان را مخلوط نمایید. اگر مجبور شدید با دستان خود مخلوط نمایید، باید این مراحل را دنبال کنید:

  1. محل کار خود را با برزنت یا هر ماده مناسب دیگری بپوشانید. همچنین می‌توانید از تخته مخلوط کن استفاده کرده که قابل استفاده مجدد باشد. شما همچنین می‌توانید با یک تکه چوب بداهه نوازی کنید.
  2. همانطور که قبلا توضیح داده شد، استفاده از نسبت‌ها را به کار و اقدامات احتیاطی را در نظر بگیرید. در نسبت توصیه شده، مواد را در مرکز تخته یا روی برزنت قرار دهید.
  3. سنگدانه‌ها و سیمان را کاملاً مخلوط کنید تا محصولی یکنواخت به دست آورید، سنگدانه به خوبی با سیمان مخلوط می‌شود. توده مخلوط خود را در سمت دیگری از تخته بردارید. در حالی که از میان شمع عبور می‌کنید، توده‌ها را بشکنید و به آرامی یک قاشق روی دیگری جمع نمایید.
  4. مخلوط را با هم در مرکز محل کار خود جمع کنید و سپس مقدار مورد نیاز سیمان را بردارید. حدود یک سوم سیمان را روی بالای شمع خود بپاشید و سپس با تا زدن همانطور که در بالا انجام دادید، مخلوط کنید تا سیمان کاملاً مخلوط شود و سپس این فرآیند را دو بار دیگر برای دو سوم باقیمانده تکرار نمایید. در صورت وجود توده، آن‌ها را به خوبی بشکنید. مهم ترین بخش این امر، اطمینان از مخلوط شدن یکنواخت سیمان با ماسه و سنگدانه است.
  5. وسط مصالح را باز کنید تا یک سوراخ در مرکز ایجاد نمایید. ناحیه توخالی برای نگهداری آبی است که باید استفاده کنید. فقط یک سوم از آب مورد استفاده باید اضافه شود.
  6. به آرامی از قسمت بیرونی مخلوط به دهانه توخالی خود با آب بریزید. با عبور دادن بیل از داخل یا ماله دستی، آن را با آب مخلوط نمایید.
  7. دوباره آن را به صورت توده ای درآورید و گودال خود را در مرکز قرار دهید، یک سوم دوم آب را اضافه کنید و سپس مانند دفعه اول دور آن حرکت نمایید.
  8. آب باقیمانده را روی مخلوط بپاشید و در حین انجام این کار، آن را به سمت بیرون برگردانید. این کار باید تا زمانی انجام شده که مخلوط مذاب، به طور یکنواخت با آب اشباع شود.

2- نحوه مخلوط کردن بتن با میکسر

می توانید یک میکسر سیمان استخدام کنید. اگر مقدار زیادی اختلاط سیمان انجام می‌دهید، خرید آن در درازمدت مقرون به صرفه تر است. اگر دیگر نیازی به مخلوط کن ندارید، می‌توانید آن را بفروشید. یک میکسر بهترین کیفیت مخلوط‌ها را ارائه می‌دهد، زیرا بتن را کاملاً خرد می‌کند تا محصولی یکنواخت و بدون تنش ایجاد نماید. میکسرها در ظرفیت‌های حجمی مختلفی موجود هستند. برای استفاده از میکسر باید مراحل زیر را انجام دهید:

  1. برای جلوگیری از بهم ریختگی کف، باید محل را با برزنت بپوشانید و میکسر را در وسط محل قرار دهید. آن را با استفاده از یک کابل داخلی مناسب به منبع برق وصل کنید. آن را روشن کرده تا مطمئن شوید کار می‌کند.
  2. با پر کردن سه چهارم آب مورد نیاز بتن شروع کنید، سپس نیمی از شن و ماسه را اضافه نمایید.
  3. هنگام اضافه کردن مواد، باید مراقب باشید که بیل را به طور کامل در مخلوط کن چرخان قرار ندهید. میکسر می‌تواند بر شما غلبه کند و بیل را از دست شما بچرخاند. انتهای بیل می‌تواند در حالی که با میکسر می‌چرخد ​​به شما برخورد نماید. بنابراین باید بیاموزید که مواد را بدون اینکه بیل داخل درام آن کشیده شود، داخل مخلوط کن بریزید.
  4. پس از آن، تمام سیمان مورد نیاز را اضافه کنید. سیمان مانند گرد و غبار است و در حالی که آن را به مخلوط کن تبدیل می‌کنید، ممکن است ابری از آهک ایجاد شود که می‌تواند پوست و چشم شما را تحریک نماید و همچنین باعث سرفه شود.
  5. در نهایت، آنچه از ماسه و شن باقی مانده است را اضافه کنید. سپس، قبل از اینکه بررسی نمایید که آیا آب کافی است یا نه، بگذارید مخلوط به مدت نیم دقیقه جوش بیاید.
  6. در صورت نیاز، هر بار فقط مقدار کمی آب اضافه کنید و مراقب قوام آن باشید و بگذارید حدود یک دقیقه مخلوط شود و دوباره آب اضافه کنید.
  7. همچنین می‌توانید از آبپاش برای خیس کردن بتن استفاده کنید و سعی کرده مقدار آبی که اضافه می‌نمایید را اندازه گیری کنید. هرگز از شلنگ برای اضافه کردن آب به مخلوط کن سیمان استفاده نکنید.
  8. هنگامی که بتن به طور رضایت بخشی مخلوط شد، با کج کردن درام میکسر به آرامی، محتویات میکسر را در چرخ دستی خالی کنید. سعی کرده همه چیز را در مخلوط کن بریزید. البته وقتی همزن متوقف شد، می‌توانید از ماله دستی برای تمیز کردن آن استفاده نمایید. پس از اتمام مخلوط کردن، درام را با آب بشویید. برای بررسی کیفیت مخلوط شما می‌توان یک تست اسلامپ انجام داد.

چگونه از بتن خود محافظت کنیم؟

بسته به شرایطی که تحت آن کار می‌کنید، اقداماتی وجود دارند که باید بدانید تا بتن شما به خوبی درمان شود. به طور کلی، زمانی که بتن شما خیلی سریع خشک می‌شود، بتن شما ترک می‌خورد. همچنین ضعیف تر از آنچه باید باشد خواهد بود. اما وقتی به آرامی خشک می‌شود، قوی‌تر می‌شود. با این حال، در دماهای انجماد، بتن شما واقعاً به کندی عمل می‌کند اما این بدان معنا نیست که قوی تر خواهد بود.

آب موجود در بتن یخ می‌زند و ظرفیت اتصال سیمان را کاهش می‌دهد. بنابراین وقتی هوا گرم ‌تر می‌شود و تکه‌های یخ موجود در بتن شما ذوب می‌شوند، بتن شما با حفره‌های بسیار کوچکی باقی می‌ماند. این حفره‌ها مقاومت بتن شما را محدود می‌کنند. از این رو، برای به دست آوردن بهترین نتیجه، باید دماهای بهینه را برای کار در نظر بگیرید. اما، اگر نمی‌توانید منتظر آب و هوای مناسب باشید، می‌توانید کارهای زیر را انجام دهید:

  • در روزهای گرم و خشک اجازه دهید بتن شما خشک شود تا کمی سفت گردد. سپس روی آن را با ورقه‌های پلاستیکی یا پوشش حباب دار بپوشانید تا سرعت خشک شدن آن را کاهش دهید.
  • در روزهای سرد می‌توانید آن را برای گرم نگه داشتن و جلوگیری از یخ زدن آب با پتو بپوشانید. همچنین ممکن است تصمیم بگیرید که در گرم ترین زمان روز کار کنید، بنابراین بتن باید قبل از سرما به اندازه کافی سفت شود.

کلام آخر:

ترکیب مناسب بتن شما با مصالح به نسبت توصیه شده در داشتن بتن خوب موثر است. استفاده از تکنیک اختلاط مناسب و کمک به افزایش دوام بتن می‌کند. اما مهم است نسبت طرح اختلاط بتن را به یک فرد واجد شرایط مانند مهندس و متخصصان تولید بتن بسپارید.


منابع:

https://www.dtmmix.co./

https://www.techradar.com/

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *