بتن مگر چیست و چه ویژگی هایی دارد ؟

بتن مگر چیست ؟

بسیاری از اهداف مختلف برای استفاده از بتن وجود دارد. می توان از آن برای پایه ها، کف، دیوارها و موارد دیگر استفاده کرد. اما هر مخلوط بتن یکسان نیست و بسته به آنچه که قصد دستیابی آن را دارید ، باید مخلوط بتنی مناسب برای هدف تهیه کنید. مخلوط های بتنی می توانند از افزودن موادی نیز  برای کیفیت های مختلف استفاده کنند. به طور کلی ، همه آنها شامل سیمان ، آب و مقداری مخلوط شن و سنگ هستند.

انواع مخلوط های بتن متناسب با اهداف تجاری و خانگی  میتوانند مورد استفاده قرار گیردبسته به نیاز پروژه و مکان مورد استفاده بتن ، میتوان انواع مختلف بتن با کاربردهای مختلف را انتخاب نمود.حتی در یک پروژه هم ممکن است چند نوع بتن با مشخصات مختلف مورد استفاده قرار گیرد به عوان مثال برای کف از یک نوع بتن و برای فونداسیون از یک نوع بتن و برای سقف و دیوار از بتن با مشخصات دیگر استفاده نمود.

هر پروژه ساختمانی بستگی زیادی به کیفیت مواد تحویل شده برای ایجاد یک ساختار قوی و پایدار دارد. برنامه ریزی پروژه با انتخاب صحیح نوع بتن برای استفاده شروع می شود. در نظر گرفتن استفاده از بتن توصیه شده برای پروژه های مختلف ساختمانی مهم است. فرمول و ترکیباتی که در ساخت بتن استفاده می شود کیفیت و کاربرد ایده آل آن را مشخص می کند.

در دنیای مدرن ، بسیاری از شرکت های جدید سرمایه گذاری زیادی در تحقیق برای تولید فرمول های جدید برای تولید بتن با کیفیت بهتر انجام می دهند. با این حال ، بازار در حال حاضر انواع مختلفی از محصولات بتنی را برای پاسخگویی به نیازهای منحصر به فرد ساختمان فراهم می کند. استفاده از بتن هم در پروژه های تجاری و هم در پروژه های شخصی یک نیاز اساسی است. در نتیجه ، نوع بتن مورد استفاده بستگی به ماهیت کار ساخت دارد

اساساً بسته به محتوای سیمان ، بتن میتواند یک بتن غنی یا بتن ضعیف باشد. بتن با نسبت 1: 2: 4 به بالا به عنوان بتن غنی شناخته می شود. بتن غنی در عناصر سازه ای استفاده می شود که مقاومت در آن هدف اصلی باشد. در حالی که بتن دارای نسبت 1: 3: 6 به پایین است ، به عنوان بتن ضعیف یا بتن مگر شناخته می شود.

به طور معمول از مخلوط های 1: 3: 6 ، 1: 4: 8 و 1: 5: 10 برای بتن ریزی مگر استفاده می شود. مقاومت آن در مقایسه با بتن غنی بسیار کم است اما هنوز هم در فعالیت های ساختمانی بسیار مهم است. نقش آن در ساخت یک سازه بسیار محدود است اما نمی توان از آن غافل شد. در اینجا دو دلیل اصلی استفاده از بتن مگرر ذکر شده است.

دوره تسطیح :

در زیرسازی برای برآوردن پایه ستون ها به سطح هموار نیاز است. در حین خاکبرداری ، خاک لخته می شود. از این رو برای تهیه یک سطح هموار ، از بتن مگر استفاده می شود. به طور مشابه برای کفپوش نیز ، بتن مگر یک سطح هموار را فراهم می کند ، که بر روی آن می توان کاشی ، سنگ مرمر ، گرانیت و غیره را به راحتی نصب کرد

جدا کننده :

مطلوب نیست که پی سازه در تماس مستقیم با خاک باشد. در اینجا بتن مگر مانند جدا کننده عمل می کند. لایه ای از 75 میلی متر یا 100 میلی متر نه تنها سطح یکنواختی ایجاد می کند بلکه بنیان را از خاک جدا می کند.

ویژگی های بتن مگر

بتن مگر با هدف فراهم آوردن یک سطح یکنواخت برای فونداسیون بتن انجام می شود. این امر همچنین به جلوگیری از تماس مستقیم بتن پی با خاک کمک می کند. این گزینه خوبی برای تهیه کف صاف برای زمینی ناهموار یا کثیف است.از آنجا که بتن مگر از سیمان کمتری استفاده می کند ، از آن در پر کردن یا زیر پایه ها استفاده می شود تا ساختار در برابر خاک محافظت شود.سطح بسیار مسطحی که می توان فونداسیون را روی آن قرار داد عمدتا با بتن مگر ساخته می شود.محافظت از فونداسیون در برابر حمله رطوبت و مواد شیمیایی در خاک با داشتن یک لایه بتن مگر بین ساختار و خاک یک کاربرد گسترده است. به عنوان مثال بتن مگر مخلوط 1: 4: 8 با محتوای سیمان 7٪ است. 

بتن مگر چه استفاده هایی دارد ؟

استفاده برای پایه های جاده ای

بتن مگر اساساً دارای ویژگی میانی بین سیمان، خاک و بتن معمولی است. به نسبت مخلوطی که برای بتن مگر استفاده می شود ، مکانیسم ترک خوردگی آن مورد بحث است ، زیرا یکی از مهمترین نیازهای مواد جلوگیری از ایجاد شکاف در سطح پوشاننده است.

بتن مگر مخلوطی است که در آن مقدار سیمان مصرفی کمتر از مایع موجود در لایه ها باشد.از نظر فنی ، اگر محتوای سیمان مخلوط کمتر از 10 درصد باشد ، آن مخلوط، مخلوط بتن لاغر نامیده می شود.

مزایای بتن مگر :

بتن لاغر سطح یکنواختی را برای سطح پی فراهم می کند و از تماس مستقیم بتن فونداسیون با خاک جلوگیری می کند.

از بتن مگر در زیر پی استفاده می شود.

بتن مگریک بستر بتونی جامد را تشکیل می دهد که در آن قرار دادن تقویت کننده فولاد به راحتی برای کارهای پایه انجام می شود.

از تماس مستقیم بتن پی از خاک جلوگیری می کند.

بتن مگر محافظت از پایه اصلی را از خاک زیر فراهم می کند ، زیرا رطوبت یا سایر مواد شیمیایی موجود در خاک مانند سولفات ها می توانند به بتن حمله کرده و آن را ضعیف کنند.

بتن مگر مخلوطی است که در آن مقدار سیمان از مقدار مایع موجود در لایه ها کمتر باشد. این امر آن را به عنوان یک لایه پایه که انواع دیگری از بتن در بالای آن قرار می گیرد ، ایده آل می کند. برای تهیه ته صاف در زمین های ناهموار یا خاکی  مناسب است.

برای تهیه یک کف صاف در زمین های ناهموار یا خاکی خوب است.

از بتن مگر برای تهیه یک سطح تراز ، جایی که می توان پایه اصلی را قرار داد استفاده می شود.

یکی از عمده ترین کاربردهای آن به عنوان عامل تنظیم کننده مسیرها ، پیاده روها ، مسیرهای رانش و پروژه های مشابه است. بتن کمک می کند تا مواد بستر در برابر رطوبت ، گیاهان یا حشرات آسیب نبیند. وقتی ترکیب مخلوط شد ، باید به اندازه کافی سخت باشد تا از تکان خوردن یا حرکت دادن دال یا سنگ جلوگیری کند.

پر کردن حفره – اگر دیواره حفره ای دارید که احتمالاً به دلایل عایق کاری باید پر شود ، بهترین نوع استفاده از بتن بدون مخلوط است.

بتن با محتوای آب زیاد بتن مگر در نظر گرفته می شود زیرا غلظت سیمان کمتری در مقایسه با انواع دیگر سنگفرش و مصالح ساختمانی آن دارد. این بتن غالباً به عنوان گچ بین آجرها یا سایر قطعات زیربنایی استفاده می شود. بتن های مگر با گذشت زمان دچار ترک خوردگی می شوند ، زیرا به درستی اعمال نمی شوند یا با مشخصات مناسب مخلوط نمی شوند. آماده سازی دقیق کلید موفقیت در بتنمگر است.

بتن مگر معمولاً در راه سازی به عنوان پایین ترین سطح زیر روسازی که وسایل نقلیه در آن حرکت می کنند ، استفاده می شود. در پروژه هایی که زمین خود محل مناسبی برای شروع پروژه نیست ، به عنوان یک زیر پایه عمل می کند ، در نتیجه به جاده ها و ساختمان ها یک سکوی پایدار می دهد که بتوانند روی آن ایجاد شوند..

یک مخلوط بتن مگر بر حسب پوند بر اینچ مربع اندازه گیری می شود. در شرایط مناسب ، بتن مگر مانند مایع جریان پیدا می کند و کاربردهای آن را آسان می کند. این معمولاً در مواردی که بیش از 2 اینچ زیر پایه یا فاصله از زمین لازم باشد ، استفاده نمی شود.

امروزه استفاده از زباله یا مواد زائد بلا استفاده در بتن توجه فعالان صنعت بتن را به خود جلب کرده است. علاوه بر کاهش آلودگی محیط زیست و صرفه جویی در منابع طبیعی ، مواد زاید مانند شیشه و سنگدانه های بازیافتی را نیز می توان با خواص مثبت در بتن  استفاده کرد. خصوصیات بتن مگر می توان از شیشه و سنگدانه های ریز بازیافتی به عنوان بخشی از شن و ماسه  استفاده کرد.

در مجموع 192 نمونه از 16 طرح مختلف اختلاط ساخته شد که در آنها مواد سیمان و نسبت آب به مواد سیمان در همه آنها ثابت بود. تعیین کننده تفاوت آنها نوع و مقدار مواد جایگزین شده با شن و ماسه است که در طراحی مخلوط مرجع بتن مگر استفاده شده است. مقادیر 5٪ ، 12٪ و 20٪ برای جایگزینی شیشه ها به جای  ماسه طبیعی و همچنین مقادیر 20٪ ، 30٪ و 50٪ برای جایگزینی سنگدانه های خوب بتن بازیافتی به جای شن طبیعی استفاده شد. میزان کسری و وزن مخصوص بتنهای تازه مورد مطالعه قرار گرفت و مقاومت فشاری و عمق نفوذ آب در بتنهای سخت شده نیز اندازه گیری شد.

نتایج آزمایشات نشان داد که تقریباً در همه این تعویض ها ، خصوصیات مکانیکی بتن مگر نسبتاً کاهش می یابد. اما تعویض سنگدانه های شیشه و بتن ریز بازیافت شده به ترتیب با مقادیر کمتر از 12٪ و 20٪ علاوه بر داشتن توجیه اقتصادی و اثرات مثبت زیست محیطی ، می تواند خواص مکانیکی بتن مگر را تا حد زیادی حفظ کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *