صفر تا صد مراحل ساخت ساختمان

صفر تا صد مراحل ساخت ساختمان

اگر می‌ خواهید ساخت و ساز شروع کنید، باید مراحل اجرای آن را بدانید. پروژه‌ های ساختمانی از نظر پیچیدگی، وسعت و نتایج دلخواه متفاوت هستند. صرف نظر از این موضوع، تقریباً همۀ پروژه‌ های ساختمانی از یک روند مشابه پیروی می‌ کنند. دانستن این فرآیند به شما کمک می‌ کند تا از صفر تا صد مراحل ساخت ساختمان، تصمیمات آگاهانه‌ ای بگیرید.

روند کار طاقت فرسا است اما برنامه ریزی مناسب تجربه هیجان انگیز ساخت را به شما ارائه می‌ دهد. آگاهی عمیق از مراحل ساخت ساختمان به شما کمک می‌ کند تا تصویر بزرگی را ببینید و دید خود را به یک پروژه ملموس و واقعی تغییر دهید. برای شناخت بهتر مراحل ساخت ساختمان با ما همراه باشید.

صفر تا صد مراحل ساخت ساختمان چگونه است ؟

مدیریت صحیح پروژه، راهنمایی‌ های منطقی در مورد انتظارات در هر مرحله با وظایف و اهداف مشخص ارائه می‌دهد. در طول پروژه، حفظ تداوم ضروری است زیرا به حفظ پروژه در محدودیت‌ های زمانی و بودجه مشخص شده کمک می‌کند. اجرای مناسب مراحل ساخت ساختمان، چارچوبی را تعیین می‌کند که موفقیت پروژه را تضمین می‌کند. به هر روی، مراحل ساخت و ساز به ترتیب زیر هستند :

طراحی و برنامه ریزی پروژه

مراحل ساخت ساختمان - طراحی و برنامه ریزی
طراحی و برنامه ریزی

ایده پروژه جایی است که به طراحی اولین ایده‌ های یک پروژه قبل از شروع اجرا کار، فکر می‌ شود. این امر با جستجوی مکان پروژه و مشخصات مقررات ساختمانی درگیر خواهد شد. در این مرحله، مشارکت یک معمار برای اطمینان از امکان پذیر بودن همه چیز، بسیار مهم است.

مطالعات امکان سنجی شامل بررسی همخوانی ایده‌ ها با اهداف اصلی هستند. این مهم یک نقشه راه است که هدف پروژه و موانع قابل پیش بینی را مشخص می‌ کند. سپس مالک، معمار و مدیر ساخت به مرحله طراحی وارد می‌ شوند. هنگامی که ایده به پایان می‌ رسد، زمان آن فرا رسیده است که وارد مرحله طراحی شوید.

طراحی قبل از تهیه کالاها و خدمات و قبل از شروع پروژه انجام می‌ شود. این مرحله از ساخت ساختمان شامل طراحی شماتیک، توافق نامه‌ های قراردادی و توسعه طراحی است. قبل از ورود به طراحی شماتیک، اهداف پروژه باید مشخص شوند. تصمیمات مهم مانند اندازه ساختمان و میزان استفاده از فضا در این مرحله مورد بحث قرار می‌ گیرند.

مرحله بعدی شامل طرحی است که فضا و کاربرد مواد را نشان می‌ دهد. ارزیابی هزینه پروژه نیز در این مرحله قبل از اقدام انجام می‌ شود. در حالیکه مهندسان ایمنی پروژه را تضمین می‌ کنند، معماران امکان سنجی پروژه را ارزیابی خواهند کرد و ایده‌ های مدرن را روی کاغذ می‌ آورند.

معمار و مهندس در این مرحله فعال هستند اما آن‌ ها کار اصلی طراحی معمار و سازه را در مرحله قبل از ساخت به پایان می‌ رسانند. پس از طراحی، برنامه ریز پروژه، با تدوین یک برنامه استراتژیک، پروژه را برنامه ریزی می‌ کند. داشتن جدول زمانی اتمام کار را آسان‌ تر می‌کند.

مرحله قبل از ساخت

این مرحله تمام کارهای یک پروژه ساختمانی قبل از ساخت و ساز است. هنگامی که برنامه ریزی پروژه نهایی می‌ شود، طراحی ساده شده و تجهیزات و نیروی کار آماده می‌ شوند. خدمات قبل از ساخت برای ایجاد یک رویکرد رسمی در محاسبه هزینه‌ ها، دامنه کار و برنامه‌ های اجرای پروژه لازم است.

این مهم برای پروژه حیاتی می‌ باشد و در این مرحله است که تیم پروژه دور هم می‌ شوند و اساس پروژه و ساختار ارتباطی را برنامه ریزی می‌ کنند. یک بنیان و ساختار ارتباطی ضعیف، منجر به ایجاد شکاف و تأخیر بالقوه در پروژه خواهد شد. تیم پروژه در مرحله پیش از ساخت دور هم جمع می‌ شوند تا قبل از آن محل ساخت را آماده کنند.

تیم پروژه متشکل از سازنده، مدیر پروژه، پیمانکار، ناظر و مدیر ایمنی و بهداشت است.. شرایط سایت نیز تأثیر بزرگی بر روی پروژه دارد و باید با دقت ارزیابی شود. پس از ارزیابی سایت، تیم پروژه تخمین هزینه واقعی پروژه را ارائه می‌ دهد. آن‌ ها برآورد هزینه پروژه، شرایط سایت، مصالح ساختمانی و نیازهای نظارتی را در نظر می‌گیرند.

پیمانکار در اینجا به دنبال نزدیک کردن پروژه به محدودیت‌ های قابل قبول در بودجه است. بعد از فرآیند برآورد هزینه، طرفین توافقنامه قانونی لازم را امضاء می‌ کنند. پیمانکار اهداف مالک و سایر موارد پروژه را برای اجرای بهینه کار انجام می‌ دهد.

تدارکات پروژه

تدارکات پروژهمرحله تهیه و تدارکات مواردی هستند که تیم پروژه تجهیزات، نیروی کار و مواد لازم را به دست می‌ آورد. پیچیدگی این مرحله به مقیاس پروژه، تاریخ شروع کار و در دسترس بودن منابع بستگی دارد. پیمانکار عمومی در این مرحله قراردادهای جزئی را به پیمانکاران فرعی اعطا می‌ کند. سپس پیمانکاران فرعی نیروهای کاری، مواد و دامنه کار را آماده می‌ کنند.

این مرحله امکان پس انداز در پروژه را فراهم می‌ کند. این مهم باعث افزایش حاشیه سود ساخت و ساز برای پیمانکار می‌شود. یک پیمانکار با یک شبکه خوب و قابل اعتمادی از تامین کنندگان و نیروهای کاری خوب، ممکن است صرفه جویی زیادی بر اساس مقیاس اقتصادی داشته باشد. بسته به نوع قرارداد، کارفرما نیز ممکن است از این پس انداز بهره مند شود.

فاز ساخت و ساز

مرحله ساخت ساختمان زمانی است که بیل به زمین برخورد می‌ کند و زمین خالی به آسمان خراشی بلند تبدیل می‌ شود. برنامه ریزی اینجا نتیجه می‌ دهد. تشکیل یک جلسه پیش از ساخت برای اطمینان از اینکه همه در یک مسیر هستند، امری ضروری است. جلسه قبل از ساخت باید موارد زیر را شامل شود:

  • تدارکات و ذخیره سازی
  • جزئیات قرارداد اولیه
  • سلامت و امنیت
  • کنترل کیفیت
  • چالش‌ های احتمالی طراحی

پس از جلسه پیش از ساخت، اکنون پروژه می‌ تواند در دست اجرا قرار گیرد. پیمانکار اصلی کنترل کلی پروژه را در این مرحله حفظ می‌ کند. وی منابع را مدیریت و نظارت می‌ کند، اسناد را در اختیار کارفرما قرار می‌ دهد و پیشرفت پروژه را اعلام می‌ کند. از طرف دیگر، تیم طراحی مسئولیت کنترل کیفیت را بر عهده دارد تا ببیند آیا پروژه با برنامه‌ های مصوب مطابقت دارد یا خیر.

تیم طراحی همچنین درخواست‌ های تعویض، تغییر سفارشات و موارد اجرایی را بررسی می‌ کند. هر تیم در این مرحله برنامه خود را دارد. برنامه‌ ها برای گروه‌ های مختلف بسته به نقش آن‌ ها متفاوت هستند. برخی از پیمانکاران فرعی ممکن است قبل از شروع اجرا، نیازهای خاصی داشته باشند. این نشان می‌ دهد که اجرای ضعیف در این مرحله می‌ تواند موانع زیادی در پروژه ایجاد کند.

نظارت و کنترل

برخی از روش‌ های مدیریت پروژه در اینجا مرحله دیگری برای نظارت و کنترل دارند. مدیر ساخت با استفاده از تکنیک‌ های مختلف مدیریت پروژه، بودجه، ریسک، مدیریت بیمه و دامنه را کنترل می‌ کند. یکی از بهترین ابزارها برای این مرحله KPI (شاخص کلیدی عملکرد) است. نمونه‌هایی از KPI، ردیابی تلاش و هزینه، اهداف پروژه و قابلیت تحویل می‌باشند.

پس از ساخت

در این مرحله ساخت ساختمان به اتمام رسیده است اما پروژه هنوز به مالک واگذار نشده است. اگر توجه مناسبی به این مرحله نشود، می‌تواند مشکلات زیادی را برای مالک به وجود آورد. تمام منابع غیرضروری برای پروژه در این مرحله از بین می‌ روند.

پیمانکاران فرعی که کار خود را به پایان رسانده‌ اند، می‌توانند به سراغ پروژه‌ های دیگری بروند. سپس مدیر پروژه و مهندس به طور فیزیکی در سایت گشت می‌ زنند و تمام مواردی که هنوز تکمیل نشده‌ اند را لیست می‌ کنند. پس از ایجاد لیست، مدیر پروژه با پیمانکار همکاری می‌ کند تا از اصلاح خطاها مطمئن شود. مالک باید تمام اطلاعات لازم پروژه را در اختیار او قرار دهد.

کلام آخر

مراحل ساخت ساختمان را در بالا توضیح دادیم اما باید بدانید یک پروژه ساختمانی تلاشی دائمی است که شامل جمع کردن منابع مختلف است. فرآیند ساخت خطی است و شامل زنجیره‌ ای از وظایف، ابزارها و تصمیمات است. تقریباً همۀ پروژه‌ های ساختمانی منحصر به فرد هستند اما همه آنها از ابتدا تا انتها یک چرخه مشابه را دنبال می‌کنند.

منابع :

https://proest.com//

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *